آیا علمی با عنوان «طب اسلامی» وجود دارد؟

مطالب مرتبط

9 دیدگاه‌

  1. ناشناس گفت:

    سلام علیکم. به نظر شما می توان برای احیاء طب اسلامی معنای صحیحی در نظر گرفت؟ چون برخی از بزرگان به این مساله تاکید دارند و البته برخی از بزرگان و مراجع دیگر تصریح کرده اند که طب اسلامی نداریم. ممنون

    • علیکم السلام. اینکه می گوییم طب اسلامی وجود ندارد با اینکه بگوییم ممکن التحقق است فرق دارد. البته در جامعه پس از ظهور از همین منابع دینی و نیز مستندات دینی ای که امام مهدی عج در اختیار بشر می گذارند، ممکن است طب اسلامی (با همان تعریف اسلامیت یک علم) محقق شود (به نظرم می شود) کوشش برای احیای طب اسلامی قبل از ظهور دشوار و غیرممتنع است.

  2. یاسر گفت:

    سلام. چناب استاد رجایی؛ آیا کتاب قانون بوعلی طب اسلامی نیست؟ یا طب الرضا حلیه المتقین و مانند آن؟

    • سلام. کتاب قانون، طب سنتی محسوب می شود و ابن سینا مبتنی بر همان، کتاب را نگاشته است و البته او طبیب مولف و صاحب نظر است. کتاب طب الرضا، اگر سنداً و دلالتاً تام باشد، علم طب نیست. طب یه مثابه یک علم باید توصیف و تبیین و توصیه علمی شفاف و مجرب و آزموده داشته باشد. طب الرضا در موضوع دارو و درمان؛ حاوی مطالبی است (بسا بی نهایت ارزشمند) کتاب حلیه المتقین، کتاب سبک زندگی اسلامی است و نه طب اسلامی.

  3. بنده خدا گفت:

    بله جناب آقای رجایی، اظهار نظر درباره هرچیزی باید توسط “مجتهدان فن” (تأکید میکنم، مجتهدان همان فن) انجام شود. پس بهتر است شما هم درباره هرچیزی اظهار فضل نفرمایید و اینگونه کوچه و بازاری، وزارت بهداشت و درمان را مرجع تأیید یک رویکرد یا جریان کلی علمی ندانید.
    اشتباه نکنید، بنده نه عاشق سینه چاک طب اسلامی و سنتی و این حرفها هستم، و نه با وزارت بهداشت مشکل دارم، لکن بسیار متأسف می شوم از اینکه یک طلبه، اینقدر با اعتماد به نفس کاذب، درباره همه چیز و همه مسئله ای اظهار نظر می کند و یک نهاد دولتی (با همه مسائل و منافع و گرفتاریهایش، و با وابستگی ذاتی اش به یک پارادایم علمی خاص) را “مرجع علمی” در یک حوزه می داند!!

    • سلام و لبخند بر بنده پرخروش خدا…

      1. به جای پرخاش، نصیحت (در محل استدلال) و طعن، به کار علمی بپردازید و رسم معمول مباحثت بجا آورید، تا خداوند توفیقاتتان را بیافزاید.

      2. بحث بالا، مربوط به حوزه فلسفه علم است و در تخصص اینجانب و نه هر حوزه پراکنده ای.

      3. چه من حوزوی باشم یا نباشم، فعلاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های متبوع (مانند سازمان غذا و دارو) با تمام ایراداتش، مرجع علمی در بهداشت درمان و سلامت و متولی آن است و نه هیچ جای دیگر. و تا زمانی که سازمان و پارادایم بدیلی، صلاحیت خود را اثبات نکند، بهتر است همین سازمان، مرجع باشد. سازمان ها گاهی به علت نداشتن بدیل اولویت پیدا میکنند. سازمان دیگری سراغ دارید معرفی کنید و بر مرجعیت آن دلیل بیاورید. مستندات درمانی در منابع اسلامی، آن قدر نیست که با آن علمی تحت عنوان طب اسلامی بنیان کرد. مگر اینکه روزی بر آن ظفر یابیم (شاید در دوره مدینه ای علم) این آرزوی اینجانب است.

      4. تلاش کنید بوی خوش بدهید و از کلامتان سکه های دلیل و برهان بریزد نه خدوهای شیطان. آنچه درباره عطر و عطار فرموده اید را می توان به همه طعنه زد. چه سود؟!

      • محمدی گفت:

        سلام جناب آقای رجایی. از کامنتی که «بنده خدا» گذاشته واقعاً شکّه شدم. چرا باید افراد به خودشان اجازه دهند اینطور سخن بگویند. بگذریم…

        آیا به نظر شما می توان با توجه به منابع بررسی نشده در قرآن و سنت امیدوار بود که روزی طب اسلامی محقق و احیا شود یا به این هم نمیتوان امید داشت؟ سپاسگزارم.

        • علیکم السلام. ایشان احیاناً از سر دلسوزی چنین کرده اند.

          آنچه بیان داشته ام، ناظر به منابع موجود و متدولوژی تلقی به قبول و انجام درمان مبتنی بر رجاء یا تجارب غیروارسی شده است. یعنی رجاءاً به روایتی عمل کنیم شاید درمان شویم. اما اینکه موسساتی بدون ادعا و با حوصله همه منابع را وارسی کنند و با همکاری متخصصان حوزه های دیگر پزشکی در کار احیاء آن شوند، کاری بیهوده و عبث نیست. الله اعلم.

    • یعقوبی گفت:

      جناب بنده خدا، سلام به رسم ادب که به جا نیاوردید. این چطور مباحثه علمی است؟! تعابیر «اظهار فضل»، «کوچه و بازاری»، «تاسف برای اظهار یک دیدگاه»، «اعتماد به نفس کاذب»، «بازی تولید علم و نظریه پردازی» و «داستان عطار و…» چه ادبیات وقیحی است که اختیار کرده اید؟ اینها تعابیر کوچه بازاری و مسموم و برخاسته از حباب های ذهنی و اعتماد به نفس بی جا و شرخیز شما نیست؟ هست و هست. چگونه بنده خدایی هستید که شرط تقوا بجا نمی آورید؟ اگر استدلالی دارید محترمانه بیان کنید و الا سکوت کنید. من از استاد رجایی خواهش دارم این کامنت بی ادبانه را حذف نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *