دربارۀ فرهنگ نامه رجاء

فرهنگنامه رجاء، فرهنگنامه و بیشتر یک دانشنامه تخصصی است که در آن اصطلاحات مورد نیاز برای تبیبن اندیشنامه رجاء (حمید رجایی) فهرست شده است. ممکن است وی: یک اصطلاح کاملا ابداعی را بکار گرفته باشد (مانند اصطلاح «سخت زایی») یا با تغییر در معنا، به حسب نیاز آن را باز تعریف کرده باشد (مانند اصطلاح «زیبایی») یا یک دیدگاه از میان دیدگاه ها را برگزیده باشد و آن را در اصطلاحات سیاهه کرده باشد. مانند اصطلاح «جامعه» که ماهیت لطیفه داشتن آن را برگزیده است) مطابق این تعریف خود واژه اصطلاحنامه، شاید اصطلاحی از قسم دوم باشد.

به عبارت دیگر اصطلاحنامه واژه ای است در علم سپهرشناسی و به افزاری اشاره دارد که دانشمندان اصطلاحات تخصصی خود را وارد سپهر معرفت می کنند. مراد  اصطلاحنامه در طلوع مهر، بیشتر به فرهنگنامه رجاء (اثر حمید رجایی) دلالت دارد.

 


 

 

گفتاورداز آنجا که بسیاری از مفردات مفاهیم (اصطلاحات) مطرح شده در اندیشنامه ام به نوعی ابداعی است (گاه از بنیان و گاه به دلیل باز تعریف یا برگزیدن یک دیدگاه موجود از میان آراء) به همین رو ناگزیر شده ام تا فرهنگ نامه ای را تدوین کنم که آن را فرهنگنامه رجاء نامیده ام. در واقع فرهنگنامه رجاء، مجموعه اصطلاحاتی است که در اندیشنامه ام بکار برده ام و آن را در فرهنگنامه گردآورده و معنا کرده ام (این کار نیز در حد خود به گمانم ابداعی است)

 

وقتی اندیشنامه را می خوانید، نگران نباشید. تلاش شده تا هر اصطلاح، به فرهنگ نامه، لینک شود و شما براحتی می توانید آن اصطلاح را در فرهنگنامه رجاء بجویید و بخوانید(مانند پیوندهایی که در همین متن مشاهده می کنید که در فرهنگ نامه ام آن ها را بنا به دیگاه خود معنا و مرتب کرده ام. لازم به ذکر است که هر واژه ی علمی در پایگاه طلوع مهر، تمایل دارد که یک اصطلاح شود؛ زیرا در این صورت است که   دقت  تولید علم  بالا می رود.

image_pdfimage_print

Visits: 930

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *