حظّ کافی (ش.ش)

مطالب مرتبط

6 دیدگاه‌

  1. محمدی گفت:

    سلام علیکم. آقای رجایی البته نگاه معرفت شناختی را در این جا دارید اما توضیح دهید فرق ان با قاعده لطف چیست؟

    • حمید رجایی گفت:

      سلام حظ کافی محدود است در مباحث معرفتی و قاعده لطف اعم از مواد معرفتی است و شامل سایر اسباب هم میشود.

  2. موسویان گفت:

    من هم متوجه نشدم چرا آیه آمده است.

    • حمید رجایی گفت:

      سلام. مساله عفو با مساله کفایت خداوند این ارتباط را دارد که گناهان باعث می شود که رزق حداقلی هم دچار خدشه شود. اما عفو جاری خداوند(و یعفوا عن کثیر عفو جاری است) موجب حفظ حظ کافی می شود. مساله رزق لطیف است و فهم نکات آن ظرافت میخواهد.

  3. محمد گفت:

    آیا این عبارت بهتر نیست؟
    کفایت کمیت دانش است در سبد دانش بشری و دلالت دارد به اینکه در هر عصری خداوند در سپهر معرفت رزق علمی بشر را بقدر کفایت می دهد تا حق را اقامه کنند و به خدای تقرب جویند و این مقدار حد نصاب لازم را برای اتمام حجت و کسب کمال دارد. اگرچه علم بشر اندک است اما به دلیل قاعده ی لطف ، سپهر معرفت هرگز از حجت خالی نمی ماند. و لکل قوم هاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *