پایگاه علمی طلوع مهر در یک نگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطّیبین الطّاهرین

 اَللّهِمّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَهَ و أبِیها وَ بَعلِها و بَنِیها و السِّرّ المُستَودَعِ فِیها بعَدَدِ مَا احاطَ به عِلمک.

 پایگاه علمی طلوع مهر، به شوق لحظه‌ها و لمعه‌های معطّر و طیّبه‌ی فاطمه زهرا سلام الله علیها برپا شده است. چرا؟


 

 

شعار طلوع مهر: از اندیشیدن نهراسید

مقدمه

با سلام و عرض ادب خدمت شما خواننده گرامی. پایگاه علمی طلوع مهر با بسیاری تارنماها تفاوت دارد. زیرا شما در این پایگاه با مباحث گوناگونی مواجه می‌شوید که در صدد تبیین علم انسانی اسلامی است. تولید علم  عبارت است از «طي کردنِ خودآگاه فرايندي خلّاقانه که به تأسيس، بومي‌سازي يا تکميل یک علم بیانجامد.» این فرایند، شامل روزآمدسازی و هماهنگ کردن مفاهیم، بهینه‌کردن روش‌ها و نتایج و ترمیم پیکره‌بندی و گسترش ساحات آن و… هم می‌شود.  که بخشی از این معنا، در طلوع مهر مورد نظر است. اما همین پیکره‌بندی جدید و نیز بهره از منابع اسلام و عقلانیّت اسلامی (با توجه به تعریف علم انسانی اسلامی) انقلاب ماهوی بزرگی را در علوم موجود، موجب می‌شود. در اینجا به اختصار به معرفی بخش‌های مختلف پایگاه طلوع مهر می‌پرداریم.

In English

 

 

یک) بخش اندیشنامه

 این بخش شامل مباحثی دسته‌بندی شده در زمینه‌های علوم انسانی و اسلامی است که از تبیین مکتب معرفت‌شناسی اینجانب شروع و تا دیگر مباحث علوم انسانی ادامه می‌یابد. در واقع نگارش اندیشنامه که شاید از ابتکارات اینجانب باشد و لبّ سخن آن این است که هر متفکّری باید در نهایت، اندیشه‌های خود را در قالب یک اندیشنامه ارائه کند تا تمام مکتب فکری‌اش را در آن‌ بنماید تا به سادگی برای دیگران قابل بررسی باشد. بنابراین همواره اندیشنامه‌ها، به نام همان فرد منتشر می‌شود (برای آشنایی با اندیشنامه، اینجا و برای آشنایی با اندیشنامۀ رجاء اینجا را ببینید ) لازم به ذکر است که پیکره‌بنده مطالب در اندیشنامۀ رجاء نسخه‌ی آزمایشی و نسخه‌ی پیشنهادی است (نسخه، یک اصطلاح معرفت‌شناختی و رسانه‌شناختی است) نسخه‌های آزمایشی و پیشنهادی، نهایی نیستند و گاه در حدّ فرضیه‌های اولیّه و بارش فکراند. برای اینکه با آراء و دیدگاه های اینجانب آشنا شوید، می‌توانید بخش‌های گوناگون اندیشنامه‌ام را بخوانید.

 

 

دو) بخش فرهنگنامه رجاء

 از آنجا که بسیاری از مفردات مفاهیم (اصطلاحات) مطرح شده در اندیشنامه‌ام به نوعی ابداعی هستند (گاه از بنیان و گاه به دلیل بازتعریف یا برگزیدن یک دیدگاه موجود از میان آراء) به همین رو ناگزیر شده‌ام تا فرهنگنامه‌ای را تدوین کنم که آن را فرهنگنامۀ رجاء نامیده‌ام. در واقع، فرهنگنامۀ رجاء، مجموعه اصطلاحاتی است که در اندیشنامه‌ام به کار برده‌ام و آن را در فرهنگنامه گردآورده و معنا کرده‌ام (به گمانم این کار نیز در حدّ خود ابداعی است)

وقتی اندیشنامه را می‌خوانید، از کثرت اصطلاحات نگران نشوید. تلاش شده تا هر اصطلاح، به فرهنگنامه، لینک شود و شما براحتی می‌توانید آن اصطلاح را در فرهنگنامۀ رجاء بجویید و بخوانید (مانند لینک‌هایی که در همین متن مشاهده می‌کنید که در فرهنگنامه‌ آن‌ها را بنابه دیگاه خود، معنا و مرتب کرده‌ام. لازم به ذکر است که هر واژۀ علمی در پایگاه طلوع مهر، تمایل دارد که یک اصطلاح شود؛ زیرا در این صورت است که دقّت و کالیبراسیون تولید علم بالا می‌رود.

 

 

 سه) بخش ایده‌نامه

  از دستگاه فکری اینجانب (اندیشنامۀ رجاء) ایده‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون، بروز می‌کند. این ایده‌ها را در بخش ایده‌نامه آورده‌ام. ایده‌ها، می‌توانند در زمینه‌های گوناگون باشند و بنابه مقوله‌های آن دسته‌بندی خواهند شد.

 

 

 چهار) بخش آینده‌پژوهی

 در این بخش به مباحث گسترده بررسی آینده پرداخته می‌شود. آینده‌پژوهی، در طلوع مهر، شامل مباحث گسترۀ آینده پژوهی علم، حوزه، دانشگاه، فرهنگ، تمدّن اسلامی و پدیده‌های اجتماعی است.

 

پنج) بخش مقالات

بخش مقالات شامل مقالاتی است که نوشته‌ام و بعضاً در منشورات دیگر چاپ شده است. مطالب این بخش با اندیشنامه از این جهت تفاوت دارد که با موضوعات گوناگون و با مخاطبان و با اهداف مختلف نگاشته شده و طبیعتاً شیرازۀ جامع اندیشنامه را ندارند.

 

شش) بخش نامه‌های دوستانه

این بخش شامل نامه‌هایی است که احیاناً به افرادی نگاشته‌ام و در آن طرح یا تمنایی را مطرح نموده‌ام. این نامه‌ها گاه به مخاطب ارسال شده‌اند و گاه به‌واسطه همین پایگاه (طلوع مهر) منتشر شده و مخاطب نامه را مخاطتبت کرده‌اند. این نامه‌ها از این جهت در طلوع مهر آورده می‌شوند که خواندن آن می‌تواند برای کسانی که مورد خطابِ نامه هم نیستند مفید باشد؛ حتی از این جهت که آن را نقد کنند و دربارۀ آن، بگویند.

 

هفت) شبکۀ صدا و سیمای طلوع مهر

این بخش، یک بخش تفنّنی نیست و برای این در طلوع مهر خوش غنوده است که برخی از مطالب متنی طلوع مهر، بیانی افزون را می‌طلبد که گاه بوسیله پیوند به تارنماهای دیگر رفع حاجت می‌شود و گاه به یک قطعه فیلم یا صوت و… حاجت می‌افتد. شما می‌توانید با دیدن ویدئو یا شنیدن صوت، مطلب مندرج در متون را بهتر بازگشایی فرمایید.

 

 

هشت) سایر بخش‌ها

مانند خاطرات، عکس‌ها، پیوندها و … که به مرور در طلوع مهر مندرج می‌شود و به یاری خدا و همکاری شما سامان خواهد یافت.

 

 

 


 

[mailerlite_form form_id=4]

 

 

 

 


پیوندهای وابسته

image_pdfimage_print

Visits: 974

5 دیدگاه‌

  1. احمدی گفت:

    سلام خدمت آقای رجایی.لطفا شماره تماس بفرمایید برای تهیه کتاب شهر مهدوی-زمینه سازان ظهور

  2. حیدری نیا گفت:

    سلام استاد ببخشید به نظرم شما باید جایی این مطالب را تدریس بفرمایید. چون خود سایتتون نمیتونه مطالب آن را منتقل کنه. شاید تولید علم انسانی اسلامی را شما به نحو احسن شروع کردید. کجا میتوانم خدمت شما برسم؟ مسعود حیدری نیا.

    • حمید رجایی گفت:

      سلام. مراتب سپاس مرا بپذیرید. من خوشحالم که مباحث مورد توجه قرار گرفته است. اما هنوز فرصت برای تدریس ندارم. از طریق سایت و ایمیل میتوانم در خدمت باشم جناب حیدری نیا.

  1. 2015-09-14

    […] پایگاه طلوع مهر در یک نگاه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *