1

بخش گفتاوردهای رجاء

از آنجا که کلمات قصار و کوتیشن هایی که یک نفر منتشر می کند یا از خود به جایی می گذارد، در بیان افکار او بسیار موثر است و حتی سال ها پس از وی نقل می شود، گفتاوردها در انتشار افکار بسیار اهمیت می یابند. در فرهنگنامه رجاء آمده است: گفتاورد به خودی خود یک نوع نسخه هستند.

نماد گفتاورد در طلوع مهر:

گفتاورد

New Picture

 

 

 


 

گفتاورداز آنجا که کلمات قصار و کوتیشن هایی که یک نفر منتشر می کند یا از خود به جایی می گذارد، در بیان افکار او بسیار موثر است و حتی سال ها پس از وی نقل می شود، گفتاوردها در انتشار افکار بسیار اهمیت می یابند. در فرهنگنامه رجاء آمده است: گفتاورد به خودی خود یک نوع نسخه هستند.

 


مثال گفتاورد از بزرگان:

 

گفتاورد امام خامنه ای:

New Pictureما براى آزادى خيلى احترام و ارزش قائليم و به صورت مبنايى هم معتقديم كه آزادى بايد در جامعه باشد؛ آزادى فكر، عقيده و رفتار.

ما به معناى حقيقى كلمه به آزادى و وجود آن معتقديم؛ منتها آزادى يك مسئله است؛ عدم مديريت، عدم نظارت و عدم دقت در آنچه مى‏ گذرد، مسأله‏ ى ديگرى است.

مراد از آزادى همان آزادى بيان و آزادى فكر است.

گفتاورد ولتر:

New Pictureمن با این سخنی که شما می گویید، مخالفم، ولی حاضرم برای اینکه شما این سخن را آزادانه بگویید، جان خود را از دست بدهم!!

 


 هشدار-ممنوع-خطرهشدار مهم!

گاهی چنین تصور می شود که بیان گفتاورد، معلول خودشیفتگی است. در صورتی که به لحاظ زبان شناختی و ادراک شناختی ما اندیشه هامان را به کمک ابرساده سازها خلاصه می کنیم و آن را در قالبی بیان می کنیم. و غالبا این قالب همین  گفتاوردی است که نقل می شود.

مثلا وقتی شما می گویید: “انسان همیشه باید احتمال ترافیک را بدهد تا به موقع به قرارش برسد.” این گفتاورد شماست. لازم نیست شما خودشیفته باشید تا این جمله را بگویید.گاهی هم می گویید:”من همیشه می گویم انسان باید…”

امروزه از دانشمندان و حکیمان، حتی مردم کوچه و بازار گفتاوردها هستند که نقل می شوند. البته گفتاوردها به لحاظ شیوه بیانی با نسخه ی ضرب المثلی یکی نیستند.