امروزه در جوامع توسعه یافته ، به مسئله شادی و نشاط اجتماعی توجّه زیادی می شود. چرا که در زندگی صنعتی ، شتابِ تحوّلات ، افراد و جوامع را پیوسته با شرایط جدید مواجه می کند و جامعه باید در این شرایط پرتلاطم ، شادی و نشاط خود را حفظ کند. از آنجا که جامعه ما در چنین شرایط مشابهی قرار دارد باید از ابزارهای قدرتمند این کار یعنی رسانه های جمعی در راستای نیل و صیانت نشاط و شادی بهره گیرد.
از جمله ویژگی های این اثر این است که اگر مدیران و تهیه کنندگان محترم مرکز مجال و فرصت مطالعه کل اثر را نداشته باشند می توانند فقط فصل پنجم آن را (که بطور مستقل تجلید شده) بخوانند. (فایل پی دی اف و متن پرینت شده، موجود و در دسترس است) ویژگیهای فصل پنجم این اثر این است که به مباحث نظری تخصصی پرداخته است و به شکل مستقیم به راهکارهای تولید محتوا و برنامه در شبکه استانی اصفهان اشاره نموده است. در این پژوهش تلاش شده است تا به همه ابعاد مسئله شادی و نشاط پرداخته شود. (باید توجه داشت که شادی، حالت شادمانی و خوشحالی است اما نشاط، سرزندگی و انگیزه مندی در تکاپوی برنامه های زندگی است)

این پژوهش، با هدف «ترسیم راهکارهای عملی شادی و نشاط افزایی مخاطبان شبکۀ استانی اصفهان ، از طریق شبکۀ استانی» با «روش اَسنادی) انجام شده است. با وارسی دیدگاه های مسئولان و کارشناسانی که طی ۱۵ سال گذشته در مورد وضعیت شادی و نشاط در ایران و استان اصفهان،  در رسانه ها ، اظهار نظر کرده بودند ، آشکار شد که هیچ یک از ایشان ، وضعیت شادی و نشاط مردم ایران (و ساکنان استان اصفهان) را مثبت ارزیابی نکرده اند. این مسئله بر اهمیّت و ضرورت پژوهش افزود. بررسی ۱- دیدگاه های نظری دانشمندان حوزه های مختلف روان شناسی ، جامعه شناسی ، دینی ، فرهنگی ، اقتصادی در مورد این دو موضوع  و مباحث نظری و راهکارهای عملی ارائه شده توسّط هر یک و ۲- بررسی زمینه ها و منابعی که در جامعۀ ایران و اصفهان برای حفظ و تولید و شادی و نشاط وجود دارد ، یعنی همۀ شیوه هایی که مردم بطور سنتی و فرهنگی ، علمی و نیز خلاقانه ، برای تأمین شادی و نشاط استفاده می کنند ( شادی: جشن، هنر- ادبیات ، طنز ، شعر ، نمایش کمدی ، آواز ، موسیقی و… نشاط: نگرش ، انگیزش ، تشویق ، رضایت از زندگی و…) و ۳- مطالعه و تجزیه و تحلیل یافته ها ، با توجّه به ظرفیّت هایی که شبکۀ استانی اصفهان (رادیو و تلویزیون، با مختصّات شبکۀ استانی) حاکی از این است که شادی و نشاط در ایران قابل افزایش است.
اگر چه یافته های حین پژوهش نشان داد که در جامعۀ ایران (و به خصوص اصفهان) سطح شادی و روال نشاط و پویایی در مخاطره است، امّا راهکارهای زیادی برای تسریع در روند شادی وجود دارد. چرا که بخش بزرگی از نادشادی های ایرانیان ، معلول کم اهمیّت دادن به آن و نداشتن سواد فردی و اجتماعی و شادکامی در مناسبات جدید اجتماعی است. البته ابعاد نشاط، نسبت به ابعاد شادی، گسترده تر و پیچیده تر است، امّا یافته ها حاکی از این است که برای افزایش آن، راهکارهای خوبی وجود دارد. بخش بزرگی از این راهکارها از طریق رسانه ها ، قابل گسترش است. این مزیت ها در استان اصفهان بقوّت وجود دارد و در گزارش پژوهش ، راهکاری متعدد خرد و کلانی زیر عنوان «ملاحظات و راهکارهای رسانه ای» ارائه شده است.

منبع خبر

منبع خبر

منبع خبر