قسمت هشتم:حدود و لحاظ جریان اقسام تحوّل

مطالب مرتبط

7 دیدگاه‌

  1. حیدری نیا گفت:

    سلام. براساس نظریه شما سیل بزرگی از تحولات در معرفت بشری هست اما معارف ثابت زیادی هم داریم که در جای دیگر از آن یاد کردید. سالها قبل دیدگاهی تحت عنوان «قبض وبسط تئوریک شریعت» مطرح شده بود و تلقّی خیلی ها این بود که در واقع بر اساس آن سیل تحول تمام معارف دینی را تهدید می کند. لطفا در این مورد توضیح دهید. البته در ذهن من پاسخ هایی هست مانند اینکه معارف ثابت بشری نمیتوانند نباشند و دیگر اینکه خیلی از معارف دینی خودشان ثابت هستند و روش در انها با علوم تجربی فرق دارد.ممنون.

    • حمید رجایی گفت:

      سلام. بله صنوف تحول بسیارند. اما نکته اینجاست که بر اساس دیدگاه بنده، معارف غیر دینی و بویژه تجربی توان ایجاد تغییر زیادی را در اصل الاصول معرفت دینی ندارند. علوم تجربی اگر چه مفید تحولات زیادی هستند اما تصدیقات ماکروسکپی دین را تهدید نمیکنند. در ان نظریه گویا چنین ابهاماتی وجود داشت. اساسا تفکرات انحرافی در مجموعه افکار وی قابل رصد است.

  2. عباسی گفت:

    جریان تحوّلات در همه گزاره ها یکسان نیست، نه در امکان منطقی و معرفت شناختی مثل امکان تحوّل منطقی تحوّل به نقیض در گزاره های بدیهی یا مثل وجوب نماز در علم فقه که اساساً و منطقاً ممکن نیست تحوّل به نقیض درآن رخ دهد و در صورت مشاهده این تحوّل باید دنبال علت تحوّل گشت نه دلیل. مثلاً در مورد اول فرد یا مزاح نموده با اختلال حواس یافته است و در مورد دوم یا کلا مشاعر خود را از دست داده است یا استعاره و لغز و شعر می­ گوید.
    بفرمایید:
    1. امکان معرفت شناسی چیست؟
    2. چطور مفهوم Prolix میتوان تاب ثبات را می آورد؟
    عباسی

    • حمید رجایی گفت:

      سلام بر جناب آقا/خانم عباسی. متن سوال شما با ایتالیک کردن بخش نگاشته خودم تمیزکاری شد. امکان معرفت شناختی در برابر امکان روانشناختی است. اولی منتظر دلیل و دومی منتظر علت است.

  3. صادقی گفت:

    سلام جناب رجایی. به نظرم فصل بندی دانشنامه باید تقویت شود. این مقالات را اگر با کمی ویرایش بهتر چاپ کنید خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *